ایران دارای روستاهای جذاب و دیدنی است روستاهایی که ورود به آن ها برای انسان تداعی ورود به اوج زیبایی است اما به دلایل مختلفی ناشناخته باقی مانده اند و جز برای اهالی روستا آشنا نیست.

سیستان و بلوچستان نیز یکی از این مناطق در کشور است که با داشتن روستاهایی بکر و ناشناخته هم چنان در غربت خود باقی مانده است. در انتهای نقشه سیستان و بلوچستان و در قسمت جنوبی آن، جایی که اقیانوس و آب دریا با هم یکی می شوند، روستایی ساحلی به نام «دَرَک» واقع است. این روستای ساحلی در سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندرعباس قرار گرفته و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک واقع شده است. دَرَک در 170 کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و با فاصله ای 10 کیلومتری از زرآباد قرار دارد.
یکی از عجایب روستای درک وجود چاه های با آب شیرین و زلال در این روستا است که وجود این چاه های آب شیرین در نزدیکی دریا، شما را به تعجب وا میدارد. در روستای درک انواع درختان گرمسیری را شما میتوانید مشاهده کنید که همه این درختان از آب شیرین همین چاه های شگفت انگیز، آبیاری میشوند. شما همچنین میتوانید از دیگر امکانات تفریحی و گردشگری این منطقه نیز استفاده کنید که تمامی این امکانات برای ثبت خاطراتی زیبا در ذهن گردشگران و مسافران این منطقه بکر فراهم آمده است. از جمله امکانات تفریحی می توان به موج سواری، قایق سواری، شنا و ورزش های آبی ساحلی در این منطقه اشاره نمود که هر کدام لذت ویژه ای را برای شما به ارمغان می آورد.

 

همچنین شما میتوانید از خاصیت درمانی شن های کنار ساحل درک و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی استفاده کنید و برای این کار پیشنهاد میکنیم که صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد، به ساحل رفته و بدن خود را روی شن های این ساحل قرار دهید و یا اینکه خود را در چاله های شنی قرار دهید تا دردهای عضلانی و استخوانی شما بهبود یابد.
سفر به طبیعت و گام نهادن بر روی بهشت های هدیه شده از سوی خالق زیبایی ها، لذتی بوده که هر بار تکرار آن با تجربه قبلی تفاوت داشته و انسان را با مناظر و نقاشی های طبیعی جدید آشنا می سازد. سرزمین پهناور، چهار فصل و غنی ایران، دارای مناظر طبیعی و زیبای خارق العاده بسیاری بوده که حتی به جرات می توان گفت بخش عمده ای از این مناطق هنوز کمتر شناخته شده و تا حد بسیاری، بکر و دست نخورده باقی مانده است.

 

زیباترین و عظیم ترین گنج های دنیا، سال های سال کنج ناشناخته ترین غارها و کوهستان ها پنهان مانده اند، اما این بار، درک سیستان و بلوچستان، پشت منظره ای جا خوش کرده که مخلوطی از بهترین هاست و بی شک می توان در این روستا یکی از زیباترین منظره های آفرینش را به تماشا نشست؛ روستایی که با در بر داشتن پاک ترین ساحل ایران، هرچه خوبان همه دارند را یکجا دارد.

این روستا در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران، از روستاهای بکر و زیبای گردشگری است که علاوه بر مردمانی مهربان و مهمان نواز، از چهار نمونه ساحل صخره ای، ماسه ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم برخوردار است. روستای درک زرآباد که به دلیل نزدیکی به منطقه آزاد چابهار به روستای درک چابهار نیز معروف است، در ۱۷۰ کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و ۱۰ کیلومتری زرآباد قرار دارد. با وبلاگ اقامت ۲۴ در معرفی این هم زیستی دریا و صحرا همراه باشید.

روستای دَرَک در بخش زرآباد شهرستان کنارک، با داشتن یکی از بکرترین و زیباترین سواحل ایران و حتی جهان، علاوه بر چهار نمونه ساحل یاد شده، از جنگل های حرا و خور باستانی گالک به طول ۶ کیلومتر و وسعت ۵۲ هکتار برخوردار است.
 

پیشروها زودتر رسیده بودند

هیچ‌هایکرها و آفرودبازها، پیشروی کشف مناطق بکر طبیعی برای سفر و تجربه‌های هیجان‌انگیز هستند. درک امسال از چشم این دو قشر دور نمانده بود و هیچ‌هایکرها و آفرودبازها خودشان را به رمل‌های شنی این ساحل رسانده بودند. عمومی شدن مناطق بکر برای حضور گردشگران بدون ‌آسیب نیست و بسیاری هراسان از آن‌اند که با تبلیغ مناطق بکری مثل درک، سرنوشت چشمه‌های باداب سورت در انتظار آنها باشد، اما اهالی درک از همان ابتدای کار روی مسائل محیط‌زیستی حساس هستند. روی تنها دکه ساحلی درک پلاکاردی نصب شده بود تا به گردشگران اطلاع دهد اهالی حاضرند بابت هر کسیه زباله‌ای که تحویل می‌گیرند، دو هزار تومان پرداخت کنند تا ساحل بکر درک از آسیب زباله‌ها مصون بماند.

غروب سرخ در تلاقی دریا و کویر

میان رمل‌های شنی درک که بایستید و تصویری از دریای عمان نداشته باشید انگار میان یکی از کویرهای معروف کشور هستید، اما کافی است پای در شن‌ها بگذارید و از رمل‌ها بالا بروید. تصویر کویر و دریا به هم می‌پیوندند و منظره زیبا و نابی را می‌سازند که ساعت‌ها می‌توان به تماشایش نشست. غروب سرخ این منطقه پشت نخل‌هایش شبیه هیچ جای دیگر نیست. آفتاب در غرب دریای عمان به غروب می‌نشیند و باریک‌های نورش میان رمل‌ها و دریا قاب‌هایی را می‌سازد که کم کیفیت‌ترین عکس‌ها از آن می‌تواند بیننده را جذب کند.

اهالی میهمان‌نواز درک

روی رمل‌ها رد لاستیک‌های موتور پیداست. اهالی روستای درک به طور مداوم روی رمل‌ها موتورسواری می‌کنند و به گردشگران سر می‌زنند. بلوچ‌های خونگرم تا به میهمان تازه‌ای می‌رسند از موتورها پیاده می‌شوند تا دقایقی را پیش آنها باشند. یکی از اهالی درباره حجم سفر به درک، می‌گوید: ‌«پارسال آنقدر مسافر نداشتیم. امسال خیلی‌ها به درک آمده بودند و برخی شب در روستا یا کنار ساحل ماندند. قرار است در نزدیکی درک کمپ گردشگری راه‌اندازی شود و بعد از آنها اینجا خیلی شلوغ‌تر خواهد شد.»

اهالی درک بیشتر ماهیگیرند، اما امسال درِ خانه‌هایشان به روی گردشگران نیز باز است و از آنها پذیرایی می‌کنند. درک که شبیه افسانه‌های دنیای مجازی بود برای گردشگرانی که رنگ واقعیت گرفته، هرگز فراموش نمی‌شود. ساحلی که کویر و دریا را به هم پیوند می‌زند تا قاب بکر بسازد برای مسافرانی که هزاران کیلومتر را برای رسیدن به درک سفر کرده‌اند.


 

 تور باکو   تور زمینی باکو